måndag 14 oktober 2013

I love me

Började gårdagen med att pallra iväg mig på I love me -mässa med bästaste KP. Vet inte riktigt vad jag hade väntat mig.. Eller jo, jag hade väntat mig en "kvinnomässa" med en massa allt & en del pärlor bland detdär allt. Ungefär så var det också. Men trots det kände jag mig besviken. Varför?
 
Mässan bjöd på en massa superfoods, grälla nagellack, pimpade kläder, kvarg i flere sorter än man trodde fanns, skönhetsoperation, syncheck, oljor för hår, krämer för hud.. Osv, osv, i all oändlighet. Och visst, en del saker kändes vettig! Att gymen var på plats med sina stands ja, såklart. Att superfoods är hett, jepp det blev inte oklart. Att alla skall leva på kvarg - why? Över huvudtaget fick jag en såndän VARFÖR? ångest. Varför skall det vara så komplicerat?
 
Fick liksom lust att springa därifrån, ta en promenad i skogen, andas, lyssna på tystnaden, plocka lite svamp & bär (säsongen gick ren, I know - men som motsats till blåbärspulver!!) - komma hem med fina röda kinder, passligt trött i kroppen med fräsch luft i lungorna och fixa en stor sallad, kanske tillreda en bit kött, koka en potatis.. Stoppa svamparna i en sås & mumsa några blåbär till efterrätt. Köra lite hederlig stretch & kanske ta en chokobit som kronan på dagen. Göra det enkelt & naturligt. Helt enkelt!
 
Kanske det var kontrasterna på mässan som störde mig. Kanske insikten om att hälsa & skönhet kan vara SÅ långt ifrån varandra. Så långt ifrån att man undrar vad de gör under samma tak. Kanske det att jag kände att jag väldigt starkt ville ta avstånd till vissa saker där. Nå, ganska många. Som hur giftigt det kändes att ens gå igenom avdelningen där gellack (eller något motsvarande, har noll koll) fixades. Hur motbjudande det var med alla produkter & behandlingar som ville klippa, klistra & förändra - kroppen. Kvinnokroppen. Hur onödigt det kändes med superfoods rostat & nermalet i påse, när skogen är full..
 
Och nej, jag är inte perfekt. Jag är väldigt kontroversiell. Jag lever inte som jag lär. Jag använder "vanlig" dödö, äger flere parfymer, överdoserar hårspray, faller för marknadsföring gällande än den oljan än den krämen, har köpt superfoods, låtit bli att köpa ekologiskt, osv, osv. Men ja, jag vaknade nog till ganska mycket av min egen reaktion. Av min förvånansvärt starka motvilja. Av min begränsade bild av hälsa.
 
Några pärlor fanns det som tur också!! En av de bästa produkterna var FootBalance, som gjorde anpassade sulor på plats. Jag har tidigare funderat på dem i flere omgångar & speciellt efter mina senaste fotproblem. Nu gjorde jag ett par till mässpris, avsedda främst för mina träningsskor. Kunde gott ha tagit ett par till, för fritidsskorna. Men blev lite snål. Sparsam. Och tänkte att om jag blir förtjust (vilket jag nog misstänker att är fallet) är det ju bara att marschera till butiken & få det fixat. En ode till väldigt kunnig personal! Riktigt riktigt bra service. Och en kille som spot on visste mina fotproblem (utan att jag berättat dem). Sådant blir man glad av :)
 
En sak som jag petade på & nu ångrar att jag inte köpte. En härlig rosa yogahandduk med rosa bandet -motiv. Som tur finns den i webshoppen, om än lite dyrare än på mässan.
 
Puust, vilken utläggning. Beklagar om det blev rätt osammanhängande! Tydligen väckte mässan i alla fall en massa känslor hos mig. Det är väl alltid bra?! Att reflektera. Över sina värderingar & val. Jepp!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar