tisdag 8 maj 2012

Om konsten att demonstrera

Innan jag åkte hit förknippade jag inte precis Österrike med demonstrationer. Well, nu har jag fått lov att ändra uppfattning.

Idag är det dagen för Andra Världskrigets slut (tror jag). Detta medför att nazisterna sitter i en park i centrala Wien & gråter (yupp, ni läste rätt - har dock inte sett det med egna ögon).. Och de som är emot nazism ropar slagord annanstans.

Dessutom berättade min tyskalärare (vars svenskakurs jag besökte för att prata finlandssvenska) att studerandena demonstrerar på torsdagar & att hon alltid emellanåt (på senare tid mer ofta än sällan) inte vet om hon (pga säkerhetsåtgärder) kan komma till sin arbetsplats på uni, eller inte..

Polispådgaren är massiva (speciellt idag finns det hundratals utspridda i hela centrum), man spärrar av gator, etc, etc.

Kanske det bara är det att jag inte riktigt kan relatera.. Men mest rycker jag på axlarna åt uppståndelsen & himlar med ögonen då avspärrade gator tvingar mig att ta omvägar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar