fredag 20 maj 2011

Jo men nä

Jag har funderat ganska mycket kring bloggen den senaste tiden.. På om den skall finnas & om, i vilken form?!


Grejen är den att jag vill ha den & jag tycker om att skriva. Det har alltid varit ett rätt naturligt sätt för mig att yttrycka mig på. Men, problemet är just det att det finns ett men! På senare tid har det inte kännats helt bekvämt att skriva. Senast i går kväll publicerade jag ett inlägg, som jag sedan nästan genast tog bort.


Visst skulle det vara roligt med en stor & fin blog som alla känner till & pratar om. Men let's face facts, det är nu inte helt realistiskt.. Och kanske ändå inte speciellt högt på prioriteringslistan.


Så jag funderar på att lösenordsskydda bloggen. Jag vet att det antagligen kommer att reducera läsarantalet ytterligare. Meningen är ändå inte att stänga ute någon, utan jag vill bara veta vem som läser. Det kommeneteras så lite att det annars är svårt (omöjligt) att ha koll. Jag hoppas naturligtvis att ingen skall se det som en orsak att sluta följa med.. Utan att alla skall ha så mycket guts att de vågar stå upp & säga Hej, här är jag & jag vill även i fortsättningen gärna läsa din blogg! Inte så mycket begärt kan man tycka. Finns det någon som har en åsikt?

4 kommentarer:

  1. Nå jo åsikter om lite allt möjligt brukar jag inte direkt ha brist på och såna bloggfunderingar har man ju själv haft en hel del av. Klart du ska fortsätta skriva speciellt när du tycker om det! Att fundera på vem som läser ens blogg är väl egentligen ganska onödigt om det inte är så att det är någon som du INTE vill att ska läsa den. Jag antar att dom som läser bloggen gör det för att dom vill läsa den, inte sku dom ju annars göra det. I stora drag vet du säkert vem som läser, finns det nu sedan nån okänd läsare är det väl inte så farligt utan mera smickrande att någon tycker att det är värt att följa med i svängarna. Själv har jag kommit fram till att trots att jag egentligen intalar mig att jag skriver för mig själv så är det ändå i slutändan trevligt att nån läser. Det tror jag nog gäller dom flesta som bloggar.

    Det är väl helt naturligt att ivern att blogga går i vågor. Vid behov kan man ju alltid hålla paus. Sluta nu i alla fall inte att blogga! Det här hör definitivt till dom bloggar jag sku börja sakna. Om du besluter dig för lösenord hänger jag gärna med i svängarna också i fortsättningen!

    Det var nu lite tankar från en som hade en åsikt. Sori att det blev lite långt :)

    SvaraRadera
  2. Alltid välkommet men synpunkter!

    Det är kanske mest det att jag gärna vill veta.. Och sen är jag (på gott & ont) av den åsikten att man skall kunna stå för vad man tycker, om det sen gäller vilka bloggar man av en eller annan orsak vill läsa, eller nånting annat.

    Men måst nu ännu fundera lite på det hela..!

    SvaraRadera
  3. Det beror lite på vad man är ute efter med sin blogg. Ska den fungera som en ganska intim dagbok är det ju lätt att skydda det med lösenord så att man inte behöver tänka så mycket på vad man kan skriva och vad som är opassligt och hur någonting kan tolkas. Själv föredrar jag att läsa bloggar på Google Reader och den kan knappast ta emot inlägg från sådana bloggar som är skyddade med lösenord. Som du konstaterar och som P. också tog upp så skall du fortsätta om det är roligt, _då_ det är roligt. Man ska blogga för sig själv, inte för läsarnas skull. Fast man är ju såklart nyfiken att veta vem det egentligen är där på andra sidan rutan och läser. ;) Senn kan man ju också "publicera" privata inlägg som bara du ser (iaf. på wordpress, minns inte hur det är på blogspot) om det känns att man vill skriva ner något men inte visa det för hela världen. Själv skulle jag kunna tänka mig att ha en helt privat blogg som dagbok för mig själv men jag tycker själv också om att läsa andras bloggar och delar med mig delvis därför. Håller med dig om att man ska kunna stå för det man läser, men också för vad man skriver och därför föredrar jag personliga bloggar framom anonyma, även om jag förstår att flera hellre bloggar anonymt.

    SvaraRadera
  4. Du har absolut 100% rätt i att man skall kunna stå för det man skriver!! Det strävar jag också till att göra & en anomym blogg är nog inget alternativ, då det mest är människor jag känner i riktiga livet som läser.
    Samtidigt har jag inget intresse av att såra någon i onödan! Det finns så mycket som kan tolkas fel & läsas in mellan raderna (utgående från läsarens egna fiilis).. Det problemet försvinner naturligtvis inte helt genom en skyddad blogg, men då ges man i alla fall en möjlighet att tänka till en extra gång, utgående från läsarna.
    Idén med att kunna skydda vissa (kanske mer personliga) inlägg låter ju som en lysande kompromiss! Måste utreda det :)

    SvaraRadera