torsdag 29 september 2011

Fokus på välmående

NU tänker jag göra något åt saker & ting!! Det är dags för mig att börja må bra (bättre) i både KROPP & KNOPP! Det har jag bestämt.

Det betyder träna! Idag var jag på morgonyoga & kroppen känns 100% återhämtad efter halvmaran, så nu är det bara att köra hårt :) Tänker mig mist fem pass i veckan (helst exklusive morgonyogan) & då en härlig blanding av BodyAttack, BodyPymp, Kahvakuula & löpning (efter behag) samt annat roligt vad man nu kan hitta på. Gärna i gott sällskap! Denhär veckan blir det bädis & sen finns ett par tennispass redan inbokade i höst. Jag låter tidtabeller & känsla styra - huvudsaken att det blir av!

Realize that you don't WAIT to be in the mood to go to the gym. You go to the gym and GET in the mood!

Det betyder i allra högsta grad fokus på mat! Det är min stora feta akilleshäl. Tanken är mindre & bättre. En bra utgångspunkt kunde vara de kloka orden:

Eat food, Not too much, Mostly plants

Dvs mat, inte godis, inte halvfabrikat, inte smörgås.. Kommmer att börja med att lämna bort sockret. Småningom också minska på (snabba) kolhydrater, men för att dethär på riktigt skall vara lite mera långsiktigt tar jag en sak i taget. Passliga portioner.. Paus. Känna efter om jag fortfarande är hungrig?! Tyngdpunkt på grönsaker & protein. Kvalitet framom kvantitet!

Dessutom betyder det fokus på mental hälsa! Yogan spelar in här också. Därför skall jag i alla fall ibland försöka få till ett andra pass i veckan. Kommer också att fokusera på att vara positiv! Det låter kanske lite fjantigt, men jag är enligt mig själv egentligen en glad person som tycker om mycket. Gillar läget, människor & livet. Och trots det blir det så ofta att man bara lunkar sig igenom vardagen.. Kanske med en trött liten rynka mellan ögonbrynen. Lite nedstämd, lite missnöjd. Tycker att saker är helt ok, men inget mer. Är lättirriterad & (över)känslig. Så vill jag inte ha det mera!!
Därför kommer jag att aktivt ta tag i saken, bestämma mig för att se saker från den ljusa sidan (jepp, man kan faktiskt öva sånt - tills det blir en vana) & inte grubbla så fruktansvärt mycket! Det om något är nämligen min mentala akilleshäl.
Skall absolut försöka göra mindfullness(övningar) till en del av min vardag. Och så skall jag börja ta tag i saker! Bli så sjukt irriterad på sådant som egentligen tar ca. 4min att göra, men som jag har en tendens att skjuta upp i all evighet & därför tynger i bakhuvudet länge, länge..! Den tankeenergin kan jag definitivt ha bättre användning för.

Aijoo, under tiden skall jag stanna upp för att andas & njuta av det hela!!

1 kommentar:

  1. Sound's like a plan! Märker att jag själv ofta talar om "försöka" och "det blev" när det egentligen handlar om att bestämma vad man vill göra och sen bara göra det. Kör hårt. För en person med mycket inspirerande attityd/syn på träning läs www.aldrigvila.se /L

    SvaraRadera