lördag 17 september 2011

Lite mera självdisciplin, tack!

*Suck* Varför (och hur?) blev det såhär? I tiden var jag en flitig elev som ansträngde sig mittemellan men var ok om inte bra på det mesta. Numera är jag en omotiverad & lat nästan (men som det ser ut i dagsläget aldrig helt) färdig jurist.. WTF?

Idag har jag joggat 16,5km i solen. Det var riktigt najs & jag kände mig som en vinnare! Sen har jag ätit sen frukost & fått en vän över på kaffe. Det var också najs! Snart skall jag bege mig till tåget & det exotiska Träskända för att bli bjuden på mat, etc.. Najs. Problemet är bara att det är så svårt att njuta av allt detta, då Herr G i bakhuvudet kallar på uppmärksamhet, hela.jädrans.tiden. 

Ångesten. En kompis berättade igår hur ivrig hon är över att hålla på med sin andra gradu. En vän har efter långa arbetsdagar skrivit i flere timmar, varje dag.. Och en annan fick precis skiten från tryckeriet. Snart är jag "den sista kvar". Mina studiekompisar blir klara & får fast anställning. Min gradu stampar trött på stället (i startrutan) & jag åker på utbyte. Vänta lite nu, är det något som klingar illa?

Det enda jag begär är att få njuta av min fritid! Med gott samvete. Skall det vara omöjligt?

2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. I feel you... MEN för det första e du inte lat. Den som springer 16,5 km kan inte klassas som lat oberoende hur länge det tar att skriva nåt slutarbete. :) För det andra så ska man inte jämföra sej med andra. Man är aldrig i fullständigt identiska situationer. För det tredje så tror jag att det behövs lite mer än bara "borde" för att man ska få färdigt en gradu om man jobbar heltid samtidigt. Man behöver sina lediga timmar för att koppla av och ladda batterierna inför nästa arbetsdag. Så småningom tror jag ändå att längtan efter att slippa ångesta över gradun blir större än behovet av att få koppla av på kvällen, och då har du energi och motivation att skriva den! Kämpa på och tänk inte så mycket på vad alla andra gör! Det är ju din gradu och ditt liv det handlar om.
    (PS. Det stod samma sak i min första kommentar - bara med ca 100 stavfel. :D)

    SvaraRadera