fredag 14 oktober 2011

Rosa bandet dagen

Idag är det cancerfondens Rosa Bandet dag som är en del av bröstcancermånaden oktober. 

Bröstcancer är den vanligaste cancerformen hos kvinnor i Finland och varje år insjuknar närmare 4500 kvinnor. Nästa gång kan det vara din mamma, din syster, din vän eller du själv..!

För mig känns engagemanget väldigt personligt, då jag förlorat flere nära människor till den avskyvärda sjukdomen. Med mina gener är dessutom oddsen att insjukna rätt höga.
Inte för att man behöver måla f*n på väggen, men jag ser inget fel i att vara medveten om fakta..

För att stöda forskning, information och rehabilitatering kan man HÄR skänka pengar på nätet!!
Dessutom finns det en massa söta rosa produkter man kan välja att köpa och av vilka en del av intäckterna går till insamlingen.
Det finns en massa andra saker som (speciellt en studerandes) surt förtjänade slantar skall räcka till - jag vet. Men kanske kan man för en gångs skull lämna dendär latten odrucken eller välja cykel i stället för buss?

Dessutom är detta ett perfekt tillfälle att välja rosa/pinka färger på kläder och accesoarer samt även på andra sätt påminna varandra om kampanjen :) 
Om inte annat kan man (som någon hade föreslagit på FB) höja ett glas rosa bubbel!
> För att man själv är frisk, som ett hejarop till dem som kämpar, eller till minnet av dem som inte finns där längre!
Trots allt finns det ingen orsak att inte fortsätta stöda & (be)kämpa!!

1 kommentar:

  1. Hej! Tack för att du uppmärksammar Rosa Bandet och kampen mot bröstcancer! Tillsammans gör vi skillnad! Kram

    SvaraRadera