tisdag 9 juni 2009

Höjden av lättja?

Idag höll jag på att gå rejält i taket!

Men, för att ta det lite grundligare: Jag jobbar på ett ställe, där 70% (minst!) är kvinnor & av de personer jag ser typ 98%..medelåldern är 48 år (gammalt i det sammanhanget!). Många av kvinnorna är inte högutbildade (dra nu inte för mycket herneet nenään av denhär kommentaren). De är purvanliga finländska kvinnor, som äter husmanskost & bantar > i ett nötskal alltså. Summan av detta är att en stor del av personerna på mitt jobb är mer eller mindre överviktiga. Det är naturligtvis deras ensak..lika mycket som det är rökarnas. Fortfarande tycker jag dock att samhället inte skall stå för alla kostnader detta orsakar (men, det är en helt annan dikussion!). Idag bevittnade jag dock en av de största orsakerna, till att fettma (med allt det i slutändan innebär) är en folksjukdom!
Bakgrunden är att vi, när vi kommer/far & vid lunchen måste stämpla, för att systemet skall veta hur mycket man jobbat..apparaten för detta finns bara på gatuplan. Men, om man är 160cm, väger närmare 100kg & äter sin lunch i tredje våningen är det INTE OKEJ att ta hissen ner (& upp tillbaka), för att stämpla in sig efter lunchen!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar