söndag 13 februari 2011

Liksom Matti & Mervi

Igår åkte jag på något som min syster så slående har döpt till Matti&Mervi-loma, dvs en dag (5h) i Tallinn (med en baktanke att införskaffa alkohol).

Började dagen med att småyr i bollen fundera på om min nya tröja är svart eller mörkblå. Jag har fortfarande ingen aning - och jo, det spelar roll! Mätaren visade på minus 12 celsiusar, så prackade på mig en massa kläder & begav mig ut på stadens tomma gator.. På vägen hälsade jag så glatt gomåron år min talkkare, att han nog trodde att jag fortfarande var full ;) Var absurt att vandra på de folktomma gatorna & absurt är ett ord som annars också beskriver dagen rätt bra!!

Väl på båten blev det morgisbuffé, men ännu ingen alkohol för mig.. Var ändå så på g & fnittriga med härliga KP att alla medpassagerare nog trodde att vi var rejält i gasen! Speciellt efter följande dialog, som gicks i landstigningsgången & som sig bör fördes med rätt höga röster*:

"Ana, nu har du äntligen kommit till ett slott!"**
"Som det anstår en sånhän prinsessa alltså!!"

Jepp, såatteh..

Efter ladstingningen började yrandet.. Någon ville en sak, en annan något annat. Alla beslut var svåra & invecklade, men ingen hade tillräcklig sinnesnärvaro att i ett tidigt skede inse att vi inte alla skulle röra oss tillsammans. Blev lite strosande i gamla stan (vilken nog kändes ganska död & rätt nähty) & en kopp god minttukakao som en flykt från kylan. Sen splittrade vi lite på oss & för min del blev det lite shopping, så ett par skor fick följa med hem. Någon som är förvånad? Före avresan var det dags att hamstra alkohol, som sig bör. Vi fick sist & slutligen lite brådis till båten & jag har nog aldrig förut känt mig så white trash, som då jag småstressad skyndade till en Eckerö Lines båt i Tallinns hamn, med kassarna fulla av alkohol. Fifan!!

Båten kom iväg (över) en timme försenad, pga isproblem.. Vad kan man säga annat än att det var ett lyckat försäljningstrick, som krävde flere rundor till tax-freen. Resten av kvällen gick nog i ganska så blöta tecken & det roligaste var när M & jag bestämde oss för att strunta i allt & sheikka loss & fuldansa på discons dansgolv!

Med andra ord var det en helt rolig dag, men naturligtvis besparades vi inte drama. Lite onödigt yrt för min smak & tyckte det var tråkigt att den laid backa stämningen från morgonen delvis försvann under dagen..

Och så är jag fortfarande gansk till mig över hur otroliga fördomar man kan ha & uttala! Har nog aldrig förr upplevt att någon kännt sådan djup avsmak mot jurister. Om någon vill förespråka anarki, så måste jag (inte förstå men nog) respektera det. Tydligen är det inte helt självklart att det gäller the other way around!! Nå, det präglade inte dagen, men skakade nog mig ganska djupt & födde en del tankar & funderingar.

*naturligtvis på finska, så alla kunde ta del av härligheten..!
**det stod något om linna där, har jag för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar