lördag 12 december 2009

Mina favoritövningar

Ni mins väl att jag babblade om en tävling tidigare?! Det är alltså svenska träningssidan GymGlam, som ordnar den & priset är 10 dagars online PT > hur enastående fantastiskt skulle inte det vara?! Speciellt som jag senast igår beklagade mig över hur dyrt det är med PT, men hur mycket jag ändå skulle vilja..! Blir helt varm vid tanken på den fina vinsten :)

För att tävla kommer jag med hjälp av GymGlams Övningsbank att presentara mina favoritövningar & ni skall även få veta varför jag gillar just dessa!! På samma ställe finns dessutom en massa andra övningar, som man kan kolla in & dra nytta av i den egna träningen. Det har även jag i planerna att göra framöver! Här ändå mina fovon:

Börjar med ben & rumpa! Det är en muskelgrupp som jag överhuvudtaget gillar att träna, kanske för att musklerna där är så starka ;) Någon nytta måste man ju ha av sina x-antal år i pisten!
Övning 1 är kyykkyn, eller benböj, som det tydligen heter på korrekt svenska!
Alltså när man står i grundposition & böjer på knäna & putar rumpan bakåt, som om man "satt sig på en stol". Det bästa med övningen är nog att den går att variera på så många sätt: fungerar perfekt med endast den egna kroppsvikten, men går även utmärkt att utföra med stång eller hantlar, går att göra smal, bred, lätt eller svår, helt efter de egna förutsättningarna & dagsformen :) Det enda man egentligen måste fokusera på är, att inte knäna går över tårna, för då ansträngs knäna i onödan!
Övning 2 är utfall, eller askelkyykky som vi känner till den på finska! En riktigt tung övning, som även den tacksamt kan varieras på otaliga sätt!! Grundidén är ändå den att man från grundpositionen tar ett långt steg framåt med ena foten & sen sänker ner sig med rak rygg, tills båda benen är i ca 90-graders vinkel, för att sen med frambenet skjuta ifrån & återgå till grundposition. Här är bålstabiliteten & en passlig längd på steget A & O.

Vidare till magen, en del av kroppen som många nog känner att man sällan är tillräckligt vältränad på! Och visst känns det lite extra härligt om träningsvärken sitter i bålen ;)
Övning 3 är plankan! Jag älskar den, för det känns så mycket med såpass lite ansträngnig! En lat, men ärlig åsikt :) Få positioner gör att svetten bryter fram lika effektivt, trots statiskhet! Trots sin simpelhet går också plankan att variera på rätt många sätt, speciellt om man inkluderar sidoplanka! Idén är alltså att man står med handflatorna (eller underarmarna) i marken rakt nedanför axlarna & även tårna (eller knäna) i marken & sedan spänner i praktiken hela kroppen, för att hålla den rak & stark! Det viktiga är en korrekt position & övningen görs med fördel framför en spegel, så man kan kolla.
Övning 4 finns inte som sådan i Övningsbanken, men är en typ av chruches. Personen som tränar magmusklerna ligger på marken med huvudet mellan en stående persons fötter & håller i dens ben. Den liggande personen håller sedan sina ben raka & nära varandra, under det att de lyfts från marken & "svingas" mot den stående personen. Den som står puffar sedan ner benen tillbaka & den som tränar strävar till att benen aldrig når marken, utan lyfter så snart som möjligt igen! Effektivt & kan även varieras till att gälla sneda magmusklerna :)

Vad gäller bröst &
Övning 5, så föredrar jag vanlig bänkpress i all sin enkelhet! Tycker det är relativt lätt att hålla koll på att den egna tekniken sitter som den skall & när man jobbar med vikter vet man ju var man står i utvecklingen. Dessutom är även detta en övning, som kan varieras genom att minska/öka vikter, upprepningar & tempo! Basically ligger man på ett upphöjt underlag, håller i stången så brett att armarna bildar en 90-graders vinkel & för sedan stången uppifrån ner mot mitten av bröstkorgen (dock aldrig helt fast i den), för att sedan pressa den tillbaka upp. Det viktiga är ett tillräckligt brett grepp & att stångens lägen inte blir för långt mot halsen eller magen).

Jag trodde att jag inte riktigt hade någon favoritöving för ryggen, men när jag bläddrade i Övningsbanken kom jag fram till att
Övning 6 sittande rodd är både tungt, skönt & känns effektivt :) Basically drar man med rak rygg & sänkta axlar ryggen från en lätt framåtlutad startposition till lodrät läge & fortsätter sedan med att "dra samman" skulderbladen där bak.
Hmm.. Det börjar kännas som det. Jag är inte alls förtjust i att träna axlar (för där är jag så supersvag) & armar, ja dem tränar jag nog, men kan inte direkt lägga fingret på någon favoritövning.

Det som jag märker är positivt med mina favoträningar är att många av dem kan göras precis var som helst! Allt man behöver är sin egen kropp, ett platt underlag & ofta gärna ett par ok skor > vilken lycka att saker ibland är så lätta! Dessutom går de bra att variera :) Dessa positiva saker skall jag ta till mig när jag nästa gång infinner mig på gymmet, men framför allt se dem som en möjlighet till träning i vardagen, hemma (eller var man nu är), trots tidsbrist!! Hoppas det väckte några tankar hos er också!

ALLA FOTON ÄR LÅNADE FRÅN GYMGLAMS ÖVNINGSBANK!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar