onsdag 13 maj 2009

Helsinki Day Spa

Idag var jag alltså på örtmassage till HDS & det var en riktigt lyckad upplevelse!! Tack älskling <3> rakt under hålet där man har huvudet under massagen fanns t.ex. en formation med några snäckor & en blomma :) Kul med det lilla extra!
När man kom dit fick man ta på sig en vit badrock & ett par tofflor > mycket fancyt, men jag hade tyvärr glömt kameran hemma. Sen väntade man i världens vackraste lounge & skulle fylla i en lapp med förhandsinfo under tiden..Sen kom massören & hämtade en.
När man kom in i själva massagerummet doftade det underbart av typ blommor & en lugn (men positiv) musik kom ur stereon..Min massage omfattade hela kroppen & huvudet, vilket var intressant eftersom jag aldrig förut varit på en helkroppsmassage. Så mycket örter tyckte jag dock inte att jag kände av i de oljor som användes, men kanske lika så bra, då jag tror att sånt lätt blir over the top i stället..
Själva massagen var lite mjukare än en "vanlig" massage, men ändå mera "ordentlig" än jag lite befarat..inget fjant alltså :) Som studie av den egna kropen (och framför allt muskulaturen då) var det mycket intressant, bl.a. ur den synvinkeln att jag var mest spänd i helt andra muskler, än jag räknat med! Mina vader brukar ju bli spända & det var de också. Det som jag däremot inte väntat mig, men som gjorde allra mest ont var låren > crazy! Dessutom var fötterna riktigt tighta, vilket ger insikt i hur mycket små muskler där faktiskt finns & varför jag ibland får sendrag i dem..Övre kroppen var ok, även om axlarna & skuldrorna nog tackade & tog emot ;) Hela köret avslutades med huvudmassage, som även den var riktigt skön, på sitt egna, lite annorlunda sätt!
En annan intressant sak var att "analysera" hur psyket funkar i en sånhän (annorlunda!) situation: Först hade jag ganska svårt att slappna av i huvudet. Snarare kändes det som om det att kroppen slappade gjorde att tankarna i huvudet spinnade än hårdare..! Jag tänkte på allt mellan himmel & jord i ett rasande tempo > quite typically me, med andra ord. Efter en stund började sen även hjärnan slappna av, tankarna blev långsammare & man märkte att vissa av dem blev på hälft..på samma sätt som man tydligen kan somna mitt i meningar ;) I slutet (speciellt under huvudmassagen) var jag ganka borta & skulle inte alls vara förvånad om man i det skedet slumrade in i någon mininap, eller skulle sludrat om man behövat säga något (på samma sätt, som då man är riktigt trött..). Riktigt avslappnande & meditativt med andra ord!
Efter massagen påminde massören mig om att dricka mycket vatten under dagen & föreslog att jag skulle äta magnesium efter att jag sportat (eller de dagar jag gör det), för att bättre få fart på kroppens slaggämnen & avlägsna dem ur systemet. Som avslutning på min spavistelse slappade jag en stund i loungen, drack vatten, åt lite torkad frukt & slöläste en damtidning..!
Med andra ord var det en riktigt lyckad upplevelse och något som jag gärna skulle göra på nytt :D

Resten av dagen har jag dock varit ganska trött (känns som om kroppen behöver sin energi till att putta omkring & ut dedär slaggämnena) & lite muskeltrött..så det lönar sig inte att ha spec mycket planerat senare samma dag! Fast jag har nog ridit igenom en flammisg häst ordentlig idag, så allt går ;) Dock lämnat träning emellan..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar