torsdag 19 mars 2009

And the winner is

Tadaaa: Jag :)
Nåjaa, inte mycket att skryta med..Nina stod stilla & jag gick ner minimalt, sedan senaste vägning. Vet att man inte kan gå ner mycket hela tiden, men! i början kan man det & det är det som stör mig, att jag liksom inte "kommit i gång på alvar"..När fan månne jag tänke göra det då??!

Sen, har vi ett litet (men mycket pisamt!) problem: (hahah..jag täcks nästan inte skriva dethär..) Vi är lite osäkra på hur man skall räkna den procentuella minskningen..Alltså om vi har en ursprungsvikt & en ny lägre vikt & vill veta den procentuella viktnedgången, hur gör vi?? Kan nån snälla hjälpa!!..nu när jag dessutom blottat mig & öppet visat min okunskap ;)

Idag är fiilisen bra!
Har varit på en skön morgonpump & det var ett nytt program, som man snart torde kunna lägga till vikter på :) Solen skiner i vackra Helsingfors (tyvärr är jag dock instängd på jobb..), i kväll väntar hopplektion med världens sötaste hästtös (som för övrigt gjorde riktigt bra ifrån sig i går..) & reunion med Älskling! I morgon bär det sen äntligen av på minisemester till Köpenhamn :D Funderar på att morgonträna före vi åker, men får se..har nämligen en miljon andra saker att få gjort också.

Ha en riktigt fin dag alla (haaahhaa..N & M) läsare <3

7 kommentarer:

  1. Men jag skrev ju hur man skulle göra i mailet! Blir inte det rätt? Jag ska och gymma nu. Riktigt peppad och så saaaaatans trött. =)
    Men ska köra ben.. Och sen stå på jobb hela dagen. Kommer bli grejt!
    Jag vill komma och titta på din duktiga häst... jag får riktigt ont i hjärtat!
    Snaaaaaart ses vi! Puss
    (Jag tänker inte skriva ha det bra i Köpenhamn, för det har jag skrivit nu 4 ggr redan.)

    SvaraRadera
  2. Jag är inte helt övertygad om din metod, that's why! Jag tror nämligen man skall räkna det på något sätt utgående från förändringen..i relation till den ursprungliga vikten..typ!
    Kan nån nu bara hjälpa oss? Dethär börjar vara riktigt pinsamt ;)

    SvaraRadera
  3. Heips, mun toista kotimaista taitava mieheni innostui ratkomaan ongelmaasi, se menee siis näin:

    (uusi paino x 100)/alkuperäispainolla = 100 - X
    X=prosentuaalinen painon muutos

    elikkä, jos vaikka tyyppi painaa 200 kg ja kevenee 150 kiloon, homma menee näin:

    (150 x 100)/200 = 100 - x
    75=100-x
    x=25

    --> painon vähennys oli siis neljäsosan, eli 25 %

    SvaraRadera
  4. toivottavasti tuo oli oikea vastaus oikeaan kysymykseen :)

    SvaraRadera
  5. Kiitos!!
    Luulisin että tuo on ihan oikea vastaus ongelmaamme :) Olipas hankala laskutoimitus..heh!

    Eikö saman (ja edellen oikean) tuloksen saa helpommalla:
    muutos/alkuperäispainolla=decimaaliluku??
    Siis, esimerkkiisi viitaten:
    (200-150)/200=0,25 (eli 25%)

    Siinä tapauksessa olisin nimittäin luultua fiksumpi & olisin ollut oikeassa koko ajan ;D

    SvaraRadera
  6. Joo taitaa olla :) tuo oli vissiin se, mitä meillekin joskus koulussa opetettiin... mutta niin ne jutut unohtuu :)


    -Anna

    SvaraRadera
  7. Jepp det där är rätt och nog enklaste sättet att räkna det på. :) T.ex. om jag förra veckan vägde 85 kg, och nu väger 83 kg blir det en viktminskning på 2 kg. Procentuell minskning är
    skillnaden (2kg)/ det ursprungliga värdet (85kg), alltså: 2/85 = 0,024 = 2,4%

    Nästa vecka blir ju då förstås ursprungliga värdet 83. Inte helt självklart och lätt ändå, var några år se man räknade sånt där. :) Ha en bra dag du med! Danne

    SvaraRadera