torsdag 26 mars 2009

Stel!

Som en jävla käpp (pinne skulle vara att underdriva..eller vad det nu heter!) är vad jag är!
Var på pump i tisdags & eftersom jag gjort det nya programmet redan två gånger visste jag att jag nog klarar av att lägga på mera vikter! Sagt och gjort, jag lade på mer i nästan alla muskelgrupper & tog dessutom ut rörelserna ordentligt...med resultatet att jag nu lidit av hysterisk träningsverk i flere dagar :S
I går skippade jag träningen, eftersom jag viste att morgonklassen är en rätt så tuff muskelräning..ridningen gick trots allt ok i går kväll & den lätta aerobic jag var på i morse (med avsikt att mjuka upp mig) gick skapligt, med tanke på omständigheterna..men nu: Aj fan, vad jag (fortfarande) är stel! Mest är det låren (både fram & bak) som skriker & gör att jag knappt kan gå (vaggar fram snarare..) & att uppstigning från en stol känns som ett större projekt :/ Med andra ord blir det hela tiden värre, av att jag måste sitta stilla på jobbet, blääh!

Har funderat på hur folk som tränar riktigt mycket (alltså jag talar inte om dem som bygger kropp som yrke, eller dylikt..men, som tränar t.ex. på gym varje dag..) klarar av att göra det varje dag?? Och ändå ta i ordentligt varje gång. Utan att kroppen blir så sjuk att det inte går.. Och min slutsats är en som får mig att gråta & gnissla tänder (rätta mig gärna om jag har fel, för inget kan vara en hårdare personlig dom än detta!). Visst är det tack vare att de stretchar big time ordentligt??! Fan också! Finns det andra utvägar? Nääähäp..!

Och på tal om keppar: Nina plocka ut den därifrån folk (tydligen) har för vana att ha en uppstoppad & meddela veckoresultat!! Bitte! Genau!

9 kommentarer:

  1. Tjenis. Stretchning är det värsta du kan göra för att slippa träningsvärk, du drar då muskelfibrerna mera isär, till följd av att du får ännu mera träningsvärk. Bättre är då kanske att tänja/stretcha på morgonen t.ex.

    Träningsvärk är bra, då vet du att träningen funkar. :) Efter ett tag anpassar musklerna sig då de blivit längre och du får inte lika mycket träningsvärk. Sen skall man ju förstås inte köra styrkepass med en stor muskelgrupp två dagar i följd. Små brukar funka.

    Däremot skall man alltid vara försiktig om man har träningsvärk, det är inte farligt och släpper oftast efter lite belastning, men det är ju ändå en signal om att man skal ta det lugnt. /Danne

    SvaraRadera
  2. För övrigt är jag imponerad över er båda flickor, ni har en vilja av stål båda två. :) Aldrig att jag skulel orka vara så där seriös. /D

    SvaraRadera
  3. Joo, det känns ju onekligen bra då man tagit i så mycket att man har ont, men samtidigt känns det som om effektiviteten i längden nog lider av att man sen även senare har så ont att man inte kan träna..
    Och vad gäller pump, så är ju grejjen just den att man i princip drar igenom hela kroppen..så om man sen inte får träna de stora musklerna (eller menar du ett stort antal olika muskler..?) finns det inte så mycket kvar (det är inte som om det finns speciellt många muskeljumppor uppbyggda för endast tri, bi & axlar..och om de sku finnas sku jag nog ta långa omvägar runt dem ;)
    ..och även viss aerobisk träning, som t.ex. spinning är med lårena i det skick mina är nu helt otänkbart..!

    Tack! Men helt ärligt känns det nog rätt ofta som om man bara vill skita i allt..som om det anyway inte spelar någon roll! Och angående detdär med att vara seriös > offta är det nog mest ett skal *pokerface börjar snurra i huvudet*, om inte annat, så för att försöka lura sig själv :D

    SvaraRadera
  4. Ja jag vet hur du känner det, jag var på mitt första länkpass sen tonåren i söndags och jag känner av det ordentligt ännu fyra dagar efteråt. Med stora muskler menar jag muskelgrupper, t.ex. bröst, lår, sätes o.s.v. De behöver längre tid för återhämtning. Så bodypump kanske du behöver ha en vila på två dagar emellan i början då det är mest anaerobt kan jag tänka mig, sen kan du börja köra lite mer intensivt.

    Om du var på pump i tisdags och sen red igår så är det nog normalt att dina ben vill självdö idag. De hann inte återhämta sig helt enkelt, du behöver nog åtminstone ha ett dygn helt utan träning av ben efter ett sådant pass skulle jag tro. Jag behövde i början ha nästan två träningsfria dagar mellan pass. Dock tycker jag att träningen verkar ge mera effekt om man tränar då man har lite träningsvärk.

    Tänk på att det tar två-fyra veckor innan man börjar märka resultat, du verkar ha kommit på en topp sen du kunde öka vikter i allt. Därefter är det naturligt att det går sämre ett tag för att sedan börja från en högre nivå. Det brukar gå bra för mig i fyra veckor sen sämre i två. Och att muskler väger mer än fett. :) Envishet ger resultat, det kommer att kännas bättre snart. Efter en period av träning på tre-fyra veckor så är det bra att ta en vecka med bara promenader och ridning t.ex. för att låta kroppen återhämta sig och minska risken för ev. inflammation i muskelfästen samt bygga upp immunförsvaret (som försvagas vid hård träning). If you're going through hell, keep on walking. :) /D

    SvaraRadera
  5. Jo, en grej som hjälper mot träningsvärk, är promenader eller simning. Bara lätt motion och syresättning + uppmjukning av musklerna. Man får stå ut med att gå som en pingvin bara. /D

    SvaraRadera
  6. Jag glömde den mest basic grejen, det är superviktigt att äta direkt efter träning också för att få minskad träningsvärk, proteiner plus kolhydrater så att vävnaden repareras snabbt. Har du en bit hem så ta med dig något litet tills du lagar riktig mat. /D

    SvaraRadera
  7. Hej Ana! Klarar du av att sitta ner på vessabyttan? DE brukar vara problematiskt nä man tränat ... =D

    Hey, ja gick som en galning på gym i 1,5 år då tidigare..J bruka göra lättare vikter o fler repricer istället (mer aerobisk övning) o hade aldri ont någonstans. Pröva de kanske.

    Men så träna ja ganska samma övningar länge så man ble liksom van.. Sen om ja ett par gånger gick på nån jävla body pump me någo rörelser man aldri sett tidigare så va man ju sedan invalid i ett par dagar...

    Sen vissa rörelsere snällare men endå effektiva.. tycker tex att använda egna kroppen som tygnd (tex armhävningar, brygga osv) int gör en lika sjuk so att klämma in sig i nån maskin ...blatiblati bla... okej de va liksom allt... =) kiva att du o bloggar! h. Martina

    SvaraRadera
  8. Ps.. jeep o så e de ju sant att om man har ont i musklena efter en träning så beroro de på att muskeln arbetat..o de ju de som e meningen.. Tänja borde o funka..

    SvaraRadera
  9. Hej, sorry, jag har varit utan nät plötsligt i min nya crib. MEN jag har varit superduktig, förra veckan gymmade jag och länkade jag och den här veckan har jag hunnit med fyra träningspass och ska lägga in ett ännu imorn. Har gjort både styrka och länkat... Jag har ingen våg, så jag vet inte min procent ännu, men imorn! Jag mår grejt! Och gör inte så mkt annat än skriver på projektet o tränar. Länkandet går extremt segt dock, jag har ingen energi kvar efter 20 min och enormt med mjölksyra.... Suck.

    SvaraRadera